Poslednji rukopis nobelovca Žozea Saramaga „Helebarde, helebarde, kremenjače, kremenjače“ od danas, možete kupiti u svim knjižarama Delfi, Laguninim klubovima čitalaca, kao i na sajtovima www.delfi.rs i www.laguna.rs.
Prema saopštenju izdavačke kuće Laguna, za svoju poslednju književnu temu Saramago je odabrao da piše o oružju, tom nenadmašnom izvoru profita i patnje. Njegova uzbudljiva alegorija o trgovini oružjem krije još niz zapleta zamišljenih da razobliče moćnu industriju koja postoji koliko i ljudska vrsta.
Artur Paz Semedo je računovođa u čuvenoj kompaniji za proizvodnju oružja, zaljubljenik u svoj posao i vatreni obožavalac teškog naoružanja, velikih kalibara i dugih cevi, ambiciozan činovnik koji više od svega želi da iz tričavog odeljenja za municiju i lako oružje pređe u artiljerijski sektor. Nasuprot Arturu, njegova žena s kojom se razišao zakleti je pacifista, koja je promenila ime Berta u Felicija da njeno ime ne bi podsećalo na proslavljenu, bolje reći ozloglašenu nemačku haubicu iz Prvog svetskog rata kojoj su tepali Debela Berta.
Kada u filmu ,,Nada”, po romanu Andrea Malroa, koji je gledao u lokalnom bioskopu, Artur Semedo otkrije da su tokom građanskog rata u Španiji, u jednoj fabrici u Milanu, streljani radnici koji su sabotirali izradu haubica, i shvata da mu se pruža jedinstvena prilika da napreduje, pa ceo slučaj iznosi svom šefu i dobija dozvolu da u arhivu kompanije istraži vezu ove sabotaže sa svojom voljenom kompanijom…
Nažalost, kad već počnemo da se zabavljamo neponovljivim Saramagovim likovima i događajima upletenim u roman, bićemo surovo prekinuti… piščevom smrću.
Poslednji i jedini nedovršeni Saramagov roman „Helebarde, helebarde, kremenjače, kremenjače“, koji je dobio naslov po stihu jednog starog portugalskog pesnika, objavljen je u oktobru 2014. godine uz jedan osvrt i nenadmašne ilustracije književnog nobelovca Gintera Grasa i nekoliko propratnih tekstova Saramagovih mlađih savremenika i pisaca.
Oni na osoben način i ovim nesvakidašnjim povodom približavaju čitaocima poslednje delo portugalskog velikana i nude svoje viđenje njegovog nedovršenog rukopisa.