ZAR POSTOJI BORBA KOJA TRAJE JEDAN DAN?!
Postavio Žana Lalović 24 Feb 2014 u 16:44 | Kategorija: Kolumna, Poslednje dodato | 0 Komentara

zanina kolumnaKonačno smo uspele da se skupimo. Nas sedam devojaka iz gimnazije. Kokodakale smo i smejale se onako, kako to samo sedam žena ume, posle dva meseca neviđanja. Svaka je imala neke odlične vesti o diplomiranju, novom dečku ili poslu.

„Ustanovili su da imam tumor na dojki”, bila je rečenica koja je za stoti deo sekunde stvorila tišinu. To je jedan od onih trenutaka, kada se zaledi vazduh, kada vam dah ostane na samom dnu stomaka, a vilica se ukoči.

„Dobra stvar je da je benigni i da ne moram pod nož. Moram na svaka 3 meseca na kontrolu”, otkrila nam je naša buduća diplomirana novinarka. „Otkrila sam to sasvim slučajno, dok sam se tuširala, može da se napipa”.

To veče hodala sam do stana praćena jezom. Zašto ona, zašto tako divna osoba? Zašto bilo ko?

Onda sam nekoliko dana posle toga otišla na sastanak sa kolegama, da porazgovaramo o temama za tekstove. Falila je jedna koleginica.

„Neću moći da pišem, mama mi je juče operisana, tumor dojke je u pitanju”. Poželela sam da razbijem  slušalicu. Nemoguće. Nemoguće je da se to događa meni bliskim osobama. Osobama koje znam, koje viđam, sa kojima pijem kafu, kopiram skripte, koje moj život čine boljim.

A onda pročitah naslov „Svetski dan borbe protiv raka dojke”. Pazi, molim te. „Dan borbe”. Zar postoji borba koja traje jedan dan?!

Pročitah hrpu tekstova tog četvrtog februara o raku, o mitovima, o uzrocima njegovog nastanka i posledicama. Idu reklame, vapaji, poneka rečenica u vestima, osvanu peti februar, a raka nigde. U medijima naravno.

I onda probah da se setim kada se poslednji put, pre tog četvrtog februara u medijima pričalo o raku. Bilo je to u oktobru, tačnije dvadeset četvrtog, opet na taj neki Međunarodni dan borbe protiv raka dojke.

U Beogradu je obeležen šetnjom i tribinom u centru i  nekoliko  reklamnih spotova u medijima o samopregledu dojki. Pitam se da li se tada nešto o toj temi moglo čuti u srpskim selima.

Statistike pokazuju da godišnje od raka dojke u Srbiji oboli 4.000 žena, od kojih 1.600 njih premine od te bolesti. Svakog dana oboli gotovo 11 žena, a život se završava za njih skoro 4. To znači da, dok čitate ovaj tekst, negde u Srbiji neka žena upravo dobija tumor dojke, a neka čak i umire od istog. A to dalje znači da odlazak u centar grada, jednom godišnje po besplatnu majicu, koja će biti iskorišćena samo za spavanje ili brisanje prašine, neće sprečiti pomenuto zlo. I ne znam zašto, kada ste se već gurali i gazili za te roze bedževe, majice i kišobrane, sada ne nosite iste? Zašto imate vremena i novca za nadogradnje noktiju i kose, ležanje u solarijumima i još milion gluposti, kojim uglavnom pokušavate da zadivite ljude koje ne poznajete i ne volite? Sve se svelo na to koja riba se bolje „napucala“ za fotografisanje u noćnim klubovima i kafanama. Podsećate me na one velike, glamurozno upakovane bombonjere. Njihova spoljašnjost tako mnogo obećava, a kad otvoriš kutiju – obećanje ludom radovanje.

Onog dana kada ovaj tekst bude objavljen, neće biti nijedan međunarodni dan borbe. Ali trajaće jedna žestoka borba, poznatija kao Životna. Ona, u kojoj nema pauze za odmor, koja nema opciju undo, u kojoj ne može da se pobedi jednim klikom, koja ne deli majice, upaljače i bedževe kao podsetnike. U toj borbi čudovišta zvana Rak dojke, Rak grlića materice, Rak debelog creva, Rak prostate, Rak bilo kog organa napadaju svake sekunde. Imaju bezbroj života i vreme im je najveći saveznik. Ali u isto vreme i neprijatelj. Mogu se uništiti ako se odmah otkriju. Na početku i SAMO NA POČETKU njihovo otkrivanje donosi nam pobedu.

Ukoliko ste, draga gospodo, mislili da je ovaj tekst namenjen samo ženama, iskoristiću priliku da vas ljubazno zamolim da svaki sledeći put svojoj lepšoj polovini malo detaljnije pomazite dojke i ukoliko primetite bilo šta čudno, da je uhvatite za ruku i otrčite sa njom kod najbližeg lekara.

A što se medija tiče i njihove nezainteresovanosti da o ovako ozbiljnim stvarima puštaju reklamne spotove svakog dana ili makar jednom nedeljno, a ne samo kada im neko za to plati, pitaću vas ko će vam doneti profit, kada ne bude više nikog da vas gleda.

Autor: -

Postavite komentar

XHTML: Možete koristiti ove tagove: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>