Izložba jedne od naših najpoznatijih umetnica, Olje Ivanjicki dostupna je posetiocima Narodnog muzeja u Pančevu do 27. septembra. Na izložbi koja nosi naziv Peto carstvo predstavljeni su različini opusi iz stvaralaštva ove velike slikarke.
Izložba je segmentirana u dva dela:
- Prvi nosi naziv Sazvežđe Olje Ivanjicki. U okviru njega izložene su slike, crteži i kombinovane tehnike iz raznih perioda Oljinog stvaralaštva. Svi zainteresovani moći će da pogledaju njene radove iz ciklusa o Jesenjinu, Solomonu, Njegošu i Lazi Kostiću.
- Drugi deo izložbe pod nazivom Carstvo predstavlja manje poznati deo njenog stvaralaštva. Radovi su nastali u periodu između 2005. i 2009. godine, a obuhvataju kostime izrađene za tri tematsko-modna spektakla.
Ovo je prvi put kako je izložba Olge Olje Ivanjicki predstavljena u njenom rodnom gradu, Pančevu, u kom je rođena 10. maja 1931. godine. Kasnije se sa svojim roditeljima, prognanicima iz Rusije nakon Oktobarske revolucije, preselila u Kragujevac gde je živela sve do odlaska u Beograd na studije. Na Akademiji za likovne umetnosti studirala je vajarstvo. Nakon postdiplomskih studija, 1962. godine dobila je posebno priznanje i stipendiju Fordove fondacije za nastavak studija u SAD.
Olja je 1957. godine sa grupom umetnika osnovala Medialu. Ovu grupu činili su slikari, pisci, filozofi, arhitekte, kompozitori, a svi su imali samo jednu strast – beskrajnu ljubav prema umetnosti i beskrajno verovanje u njene sveukupne moći. Ova grupa imala je desetak izložbi, a upravo je Olja Ivanjicki radila na osnivanju Salona muzeja Mediale u okviru Istorijskog muzeja Srbije.
Mediali je pripadao i arhitekta Leonid Šejka, koga je Olja upoznala povodom zajedničkog rada na konkursnom zadatku za spomenik Marksu i Engelsu.
Prijateljstvo i ljubav između studenta arhitekture i studentkinje vajarstva obeležilo je rad ove grupe, ali i Beograd 50-ih godina. U knjizi Ogledalo ljubavi iz 1994. godine, čiji je autor Silvija Monros-Stojaković, opisana su “ogledala duša” dvoje mladih umetnika, njohov odnos i njihova ljubav.
,,Umetnost je za dvoje zaljubljenih put do vrhunske vrednosti duha, a njihova ljubav ne zna za manje”
Imala je 99 samostalnih i preko hiljadu kolektivnih izložbi. Njena dela nalaze se u brojnim muzejskim i privatnim kolekcijama širom sveta – poput Metropoliten Muzeja u Njujorku, Muzeja moderne umenosti Skoplje, Muzeja grada Beograda itd.
Olja je tokom 60-ih godina prošlog veka otvorila vrata pop-artu u Beogradu. Bila je organizator različitih događaja koji su u to vreme bili nešto potpuno novo za našu sredinu. Uvek inovativna, jedinstvena i u koraku sa svetskim umetničkim imenima. Beogradu, ali i ostatku Srbije ostavila je neprocenjivu umetničku baštinu.
Osim slikarstva i vajarstva, Olja se bavila i drugim umetničkim projektima. Tako je 2003. radila i na arhitektonskim projektima poput trgovinskog centra u Njujorku. Godine 2004. napravila je projekat mosta Dunava za Beograd Belgrade Time Gate, a oprobala se i kao kostimograf u Narodnom pozorištu u Beogradu, u operi Slepi miš Johana Štrausa. Sarađivala je i sa modnom kućom Mona, pa je radila kolekcije Tesla, Njegoš i Carstvo. Neke od modela iz ovih kolekcija imaju priliku da vide i posetioci Narodnog muzeja Pančevo.
Skice za kolekciju Carstvo predala je Moni svega nekoliko dana pred odlazak u bolnicu. Posle operacije srca gasi se i magični svet jedne od naših najpriznatijih umetnica dvadesetog veka. Sahranjena je u Aleji zaslužnih građana 27. juna 2009. godine.
Mislim da sam sve radila sa punom svešću odgovornošću i da kažem preciznošću, tako da zašto ? Ako sam tada mislila da sambih se kajala? Nikada nisam izgubila svest niti sam izgubila razum.. Prema tome, sve što sam pravila kao odluke, kao nešto važno u životu, bilo je vezano za stanje pune svesti. Znači, kad da se kajem najpametnija, a ja sam uvek tako mislila da sam najpametnija, onda ne mogu da se kajem za svoje odluke i svoje izbore.
Olga Olja Ivanjicki
- Foto: presstiz.rs
- Foto naslovne fotografije: politika.rs