Postoji slalom, spust i tzv. slobodna vožnja. Ali, postoje i “vragolije” kako ih nazivaju u inostranstvu, a u kojima takođe već postoje takmičenja. To je ustvari izvođenje pojedinih figura, preskakanje prepreka, a kad su najbolji u pitanju vragolije zahtevaju artističke sposobnosti.
Skejtbord (skateboard) je nov vid zabave i sporta o kome smo već pisali. Skejtbord (daska koja se kotrlja) pojavila se još šezdesetih godina u Kaliforniji (SAD) odakle je stigla u Evropu, a u poslednje vreme “viđa” se i na našim ulicama i slobodnim asfaltiranim površinama.
Šta je u stvari daska na točkovima?
To je tanka elastična “daska” elipsastog oblika, dužine 55 – 80 santimetara (zavisno od discipline za koju je namenjena), sa četiri točka na donjem delu (slično kao kod koturaljki), veoma kvalitetne izrade i gumenim diskovima “amortizerima”, koji omogućuju prenošenjem težine na jednu ili drugu stranu, promene pravca…
Razgovarali smo o ovom novom sportu sa profesorom fizičke kulture Dragoslavom Miladinovićem, koji je već ovladao veštinom vožnje (bio je i u SR Nemačkoj na usavršavanju) i koji je jedan od prvih i velikih pristalica ove veštine.
- Skejtbord – rekao nam je profesor Miladinović – nikako nije više samo modni hit, kako se u početku mislilo, već mogućnost masovne rekreacije, bavljenja sportom , ali i kao dopuna drugim sportovima…
Tehnikom vožnje veoma se lako ovladava, a uživanje, kasnije i korist, od bavljenja ovim sportom su višestruki.
Recimo, velika je dopuna smučarima za letnje treninge i pred samu sezonu.
Prilikom vožnje “daske” mišići potkolenice vrše iste motorne radnje kao na smučkama, a omogućava pravilnu vožnu smučki (pravilan stav), pogotovu kod slalom tehnike…
- Da li se i smučari i treneri slažu sa ovom tvrdnjom?
- Oni koji su skejtbord već testirali zajednučkog su mišljenja da je daska na točkovima idealno trenažno sredstvo!
- A ostale mogućnosti?
- Poboljšava sve vidove koncentracije, održavanja ravnoteže, poboljšava fizičkuu kondiciju.. Čak i neke armije u svetu uvode je kao jedan od vidova svoje obuke…
- Postoji, saznajemo, više tehnika vožnje?
- Postoji slalom, spust i tzv. slobodna vožnja. Ali, postoje i vragolije kako ih nazivaju u inostranstvu, a u kojima već takođe postoje takmičenja.
To je ustvari izvođenje pojedinih figura, preskakanje prepreka, a kad su najbolji u pitanju, vragolije zahtevaju artističke sposobnosti…
- Moguće je ostvariti i velike brzine?
- Veoma velike. Nezvaničan rekord danas je čak negde oko 180 kilomatara na čas!
- To je, čini nam se, nemoguće… A da li su povrede česte?
- Mogućnost povreda postoji, čak veoma teških, ali za vreme učenja vožnje uče se i – padovi. Kod svake vožnje potrebno je imati štitnike na laktovima i kolenima, a na rukama rukavice. Pri većim brzinama (kod spusta) takmičari ( u SR Nmeačkoj je to propis) moraju da imaju kacige.
- Kako doći do daske na točkovima?
- Kod nas ih još ne proizvode. Ako neko želi “pravu” dasku na točkovima , može da je nabavi recimo u inostranstvu. Ali, može i sam, veoma lako da napravi dasku…
- Kolika je cena gotove daske na točkovima?
- Zavisno od kvaliteta i izrade materijala – od 12 do oko 320 zapadnonemačkih maraka. Ali, ako bi čovek odlučio sam da je napravi, koštala bi ga deset hiljada dinara (starih).
Dovoljno je da nabavi četiri točka (od koturaljki recimo) jednu dasku koju će oblikovati i…
Srećna vožnja!
Naravno, uz najveću pažnju.
Razgovarao: V. Buljanović (Tempo, 1977)
Preuzeto sa yugopapir.blogspot.com
vrh vrh vrh!
skejtbordska legenda